c i r c e : the black cut ~ ανάλυση

  c  i  r  c  e 
: the black cut :

της άννας στερεοπούλου

ένα οπτικο-ακουστικό θέαμα που εστιάζει στον ήχο

κ ί ρ κ η : η μαύρη τομή :
decoding · a · sonic · glance

2014· ένα χρονικό σημείο όπου η ανάγκη για αλλαγή παγκοσμίως δημιουργεί μια φυσική παρότρυνση να θέσουμε νέους κώδικες, μέσω της «ανανέωσης» του χθες. Το μέλλον συμβαίνει τώρα και μας καλεί έξω. Μπορούμε να δούμε τον ήχο του;

.
Νέο Διεθνές Κάλεσμα Συμμετοχής 2016: http://wp.me/p2zRWp-Fp

ελευταία ενημέρωση: φθινόπωρο 2015]

Το θεματικό project circe : the black cut : [ κίρκη : η μαύρη τομή : ] είναι το αποτέλεσμα μιας εν εξελίξει έρευνας της συνθέτιδος Άννας Στερεοπούλου. Τα project της «…oneirograph…v.5.spindle» (2009-2010) και «electron» [ήλεκτρον] (2011) εμπνέονται από το θέμα των Ονείρων [επιστήμη (εγκεφαλικά κύματα, ονειρική δραστηριότητα, κλπ.) / φιλοσοφία (αρχαία Ασκληπιεία)] και την δομή και λειτουργία του Ανθρώπινου Αυτιού και της Ισορροπίας του Σώματος. Αυτά εκφράζονται καλλιτεχνικά μέσα από στοιχεία, όπως η δομή του κάθε έργου (διαφορετικές εν συνεχεία ενότητες), η σύνθεση και ερμηνεία ειδικών τύπων ηχητικών κυμάτων (λευκός θόρυβος, διωτικά κύματα, κλπ.) και ο σχεδιασμός των φώτων και της σκηνής. Και τα δύο έργα φέρουν στοιχεία από παλαιότερα θεματικά project της συνθέτιδος, με πηγή έμπνευσης την Επιστήμη, την Μυθολογία, την Ιστορία, την Αρχιτεκτονική, την Φιλοσοφία. Έτσι το 2012 η Άννα άρχισε να ενώνει πολλά από αυτά τα συστατικά, από ανάγκη να θέσει νέες ερωτήσεις και να αναζητήσει απαντήσεις σχετικά με προσωπικά και κοινωνικά θέματα. Η γραφική παράσταση [graphic score] Treatise του Βρετανού συνθέτη Cornelius Cardew και η ελευθερία ερμηνείας που προσφέρει στον μουσικό εκτελεστή ως προς την κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση κάθε σημείου, την προέτρεψε να αναζητήσει τον τέλειο χάρτη, πάνω στον οποίο θα βάσιζε την εσωτερική της ιδέα. Ο σπινθήρας έλαμψε όταν η ίδια ενημερώθηκε για τα νέα δεδομένα (δημοσίευση: Νοέμβριος του 2012) της «ανάγνωσης» του Δίσκου της Φαιστού, ο οποίος ανακαλύφθηκε στο Μινωϊκό Παλάτι της Φαιστού (Κρήτη) το 1908.

: η Έρευνα…
Έπειτα από επικοινωνία με τον Δρ. Gareth Owens (Linguist / Erasmus Co-ordinator, TEI of CRETE, HELLAS / EU ERASMUS+ AMBASSADOR 2014-2020 | TEI DAIDALIKA: http://www.teicrete.gr/daidalika/), -συντονιστή της “ανάγνωσης” του αινίγματος που κρύβει ο Δίσκος της Φαιστού εδώ και 37 αιώνες- ξεκίνησε μια συνεργασία μεταξύ του ερευνητή και της συνθέτιδος, δίνοντας την δυνατότητα στην ίδια να εξελίξει και ολοκληρώσει την δομή του έργου της.

Ο Δίσκος της Φαιστού -το σημαντικό αυτό αρχαιολογικό πήλινο εύρημα- αποτελεί μια λαβυρινθώδη επιγραφή «Κρητικής Ιερογλυφικής» Γραφής, παρουσιάζοντας στην κάθε του πλευρά με μια σπειροειδή σειρά σφραγιστικών συμβόλων. Ένα από αυτά αναπαριστά μια ασπίδα αποτελούμενη από 6 σημεία που σχηματίζουν έναν κύκλο, ενώ ένα 7ο σημείο βρίσκεται εντός του κέντρου [http://en.wikipedia.org/wiki/File:Phaistos_glyph_12.svg].

Μια από τις θεωρίες της ερμηνείας του αινίγματος του Δίσκου είναι πως πρόκειται για έναν Ύμνο αφιερωμένο στην Μητέρα Γη, όπως λατρευόταν στον Μινωϊκό πολιτισμό, με ιερό ζώο των Κρητών τον Ταύρο. Σύμφωνα με διάφορες απόψεις, ο Δίσκος της Φαιστού έχει άμεση σχέση με τον Λαβύρινθο που ήταν χτισμένος στον υπόγειο χώρο του Μινωϊκού Παλατιού της Κνωσού -πλησίον της Φαιστού- εκει όπου κρατείτο ο Μινώταυρος· το μέρος στο οποίο ο βασιλιάς Θησέας κατάφερε να σκοτώσει το μυθικό αυτό ον, και να εξέλθει με την βοήθεια της Αριάδνης (κόρης του Μίνωα), που είναι γνωστή και ως Πότνια του Λαβύρινθου (ή «Κυρία του Λαβύρινθου»), όπως βρέθηκε σε επιγραφή της Κνωσού.
Η Μητέρα Γη υμνείτο παγκοσμίως ανέκαθεν, ενώ κάποια από τα πιο συνηθισμένα της ονόματα είναι επίσης η Γαία (Γη), Πότνια, Εστία, Αριάδνη, Περσεφόνη, Αθηνά, Κίρκη, Arianrhod κ.α. Ο συμβολισμός που κρύβεται στον μύθο του «Μινωταύρου – Λαβύρινθου» αντιπροσωπεύει την είσοδο στην ψυχή μας όπου καλούμαστε να σκοτώσουμε το τέρας -του εαυτού μας- (ψυχολογικό στοιχείο / Εγώ / εσωστρέφεια), καθώς και την αναζήτηση της αλήθειας και αποκάλυψης της γνώσης (κοινωνικό στοιχείο / Εμείς / εξωστρέφεια), έπειτα από την έξοδο από τον Λαβύρινθο. Και οι δύο αυτές δυνάμεις (εσωτερική – εξωτερική) είναι ισοδύναμες με τον δεσμό της δυαδικότητας της θεάς Εστίας και του θεού Ερμή. Μετά το τέλος του Μινωϊκού πολιτισμού, η λατρεία της δυάδας Εστίας – Ερμή εξαπλώθηκε και ενδυναμώθηκε, παρά το γεγονός ότι πολλά αρχαία ελληνικά βασίλεια διατήρησαν την ιεραρχική κοινωνική δομή. Ο σπόρος είχε ήδη βρει εύφορο έδαφος, διαμορφώνοντας μια νέα νοοτροπία και έναν νέο συμβολισμό του χώρου· ήτοι, το πέρασμα από την έννοια της Πυραμίδας (αξίες και προνόμια τοποθετημένα /ορισμένα στην «κορυφή»), προς στην έννοια του Κύκλου (αναστρέψιμες σχέσεις, βασισμένες στην ισορροπία και την αμοιβαιότητα μεταξύ ίσων).

Το αιώνιο -κρυφό;!- όραμα για την δημιουργία μιας ιδανικής κοινωνίας, παράλληλα η αναζήτηση της Αλήθειας, η αποκάλυψη της Γνώσης και η ανταλλαγή Πληροφοριών, ήταν ορισμένες από τις μεγάλες ανάγκες του ανθρώπου. Η δυάδα Εστίας – Ερμή αντιπροσωπεύει το Κέντρο (Έσώθεν: Οικία, Φωτιά, Μητέρα, Μήτρα, Φύση, Οργάνωση κλπ) και την Κίνηση (Έξωθεν: Επικοινωνία, Πέρασμα, Μετάβαση, Αλλαγή, Αναγέννηση κλπ), αντίστοιχα, ενώ ταυτόχρονα, διαμορφώνει τον βασικό «χάρτη» της Κοινής Χρήσης και της Δικτύωσης.

2014-2015· η μετάβαση προς μια νέα κατάσταση που απαιτεί ένα πέρασμα μέσα από το σκοτάδι, όπου καλούμαστε να δούμε με διαφορετικά μάτια και να διακρίνουμε την φωνή μας, μέσα από τον χαοτικό θόρυβο των αστικών πεδίων· ο επαναπροσδιορισμός του σημείου τομής της εποχής μας· η εκ νέου ανακάλυψη των αισθήσεών μας.
Το σκοτάδι και η απουσία πληροφοριών αντιπροσωπεύεται επίσης από την αιαία, το μυθικό νησί της Κίρκης. «Ποιά» είναι η Κίρκη και τί αντιπροσωπεύει; Προσφέρει στα μάτια μας Στάχτη ή Φως;· ή και τα δύο; Η Κίρκηθηλυκή Πότνια– είναι ο καθρέφτης μας και φέρει και τις δύο ιδιότητες. Στόχος μας να την κοιτάξουμε με θάρρος και να σπάσουμε τα δεσμά της, ώστε να βρούμε την διέξοδο από τον προσωπικό και κοινωνικό μας λαβύρινθο. Ο Ήχος είναι ο βοηθητικός μίτος της Αριάδνης· είναι ο χάρτης της (Μητέρας) Φύσης, ο οποίος αποκαλύπτει την δομή και λειτουργία της κοινωνίας μας.

CIRCE_poster02

: ο Τίτλος
…αποτελείται από:
το βασικό όνομα Κίρκη, που παρουσιάζει την ατμοσφαιρική (ambient) / ψυχο-ακουστική πλευρά του χαρακτήρα, με τον συνειρμικό στοιχείο του κύκλου (κηρύκειο, κηρύσσω / σπείρα, έσω-έξω), καθώς και η αναφορά του Κέντρου, του Κύκλου, του Πυρήνα του ηφαιστείου ή ατόμου· η ίδια η Καρδιά·
ο υπότιτλος η μαύρη τομή εμπνέεται κυρίως από τον πίνακα Το Μαύρο Τετράγωνο (The Black Square, 1915, Kazimir Malevich), το σύμβολο του Σουπρεματισμού και το σημείο τομής στην εξέλιξη της Ρωσικής avant-garde (πρωτοποριακής τέχνης).
Η λέξη μαύρο (black) προέρχεται από το αρχαίο ελληνικό φλέγειν και το λατινικό flagrare (ακτινοβολώ, καίω). Επομένως, η λάμψη μέσα στο σκοτάδι, παρόμοια με την λάβα ενός ηφαιστείου, η οποία αναβλύζει μέσα από το σχίσμα /τομή της Γης, εκφράζει την δύναμη που έρχεται από μέσα μας.
Τέλος, το καμμένο film (cut) / (η απουσία αληθινών εικόνων), αντιπροσωπεύει την ανάγκη να ενεργοποιήσουμε τις αισθήσεις μας και να «δούμε» με τα αυτιά μας· να κοιτάξουμε προσεκτικά και να αφουγκραστούμε.

: η Μουσική
…σε σύνθεση και ερμηνεία της Άννας Στερεοπούλου, εμπνέεται από πολλά στοιχεία της συγκεκριμένης έρευνας, σε συνδυασμό με μια ηχητική αναπαράσταση της δομής του Ανθρώπινου Αυτιού (όπως ο Κοχλίας και ο Λαβύρινθος), διάφορες νευρολογικές λειτουργίες και ψυχολογικά θέματα, καλλιτεχνικά ρεύματα, κοινωνικά γεγονότα και πολλά άλλα.
Μια σύζευξη ηλεκτρο-ακουστικής μουσικής (ακουστικό πιάνο, tape και live electronics), με στοιχεία από jazz, ψυχεδέλεια, drum’n’bass και ambient. – http://wp.me/p2zRWp-t2

: ο σχεδιασμός του Χώρου και του Ήχου
[Έχει ήδη ξεκινήσει ο σχεδιασμός του χώρου (stage – set design), καθώς και του ήχου. Περισσότερες λεπτομέρειες μπορούν να συζητηθούν.]

: ο κύκλος Παρουσιάσεων…
Το έργο circe : the black cut : είναι δομημένο έτσι ώστε -κατά την διάρκεια του 2014- να προσφέρει τον χώρο και για αυτοσχεδιασμό μέσα από συνεργασίες με διάφορους καλλιτέχνες (εξωτερικό), κάτι που δίνει την δυνατότητα και ελευθερία εξέλιξής του, τόσο σε καλλιτεχνικό, όσο και σε επιστημονικό επίπεδο. Για το 2015, η συνθέτις έχει ήδη προσκληθεί να παρουσιάσει το project σε κάποιες από τις σημαντικότερες ευρωπαϊκές πολιτιστικές εκθέσεις και εκδηλώσεις. Όσο για την Ελλάδα, προετοιμάζεται ήδη η 2η Παρουσίαση.

[2014
~ Επίσημη Ανακοίνωση*: Δευτέρα, 31 Μαρτίου 2014 [Αθήνα (Home Kitchen) & Διαδικτυακά]
~ 1η Ηχητική Ματιά: 25 Απριλίου 2014 @ FUZZ Club Athens [Support Act στην συναυλία των CHAOSTAR]
~ Πρεμιέρα: 17 Μαΐου 2014 @ PIANO CITY [Μιλάνο, IT]
~ 1η Παρουσίαση: 16 Δεκεμβρίου 2014 [Teaser Gig] @ Beton7 Arts Centre [Αθήνα]
~ ~ 21 Δεκεμβρίου 2014 @ ΙΡΙΣ Κινηματοθέατρο [Αθήνα]

[2015
~ 2η Παρουσίαση: 31 Οκτωβρίου 2015 [CIRCE The Piano Cut] @ 4o Le Festival Chimeres [Αθήνα]
~ ~ 21 Δεκεμβρίου 2015 @ Αναλυτικές Πληροφορίες / A/V Report: http://wp.me/p2zRWp-zz

[2016
~ το Νέο Διεθνές Κάλεσμα Συμμετοχής 2016 είναι διαθέσιμο εδώ: http://wp.me/p2zRWp-Fp

*Στόχος της Άννας είναι ένα ανοιχτό κάλεσμα προς καλλιτέχνες και επιστήμονες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, να μεταφέρουν το μήνυμα, μέσω συνεργασίας με την καλλιτέχνιδα, προβολής του έργου ή ακόμη και έμπνευσης από την συγκεκριμένη ιδέα. Όλοι οι έως σήμερα συμμετέχοντες: http://wp.me/p2zRWp-kC

: τα διεθνή Δίκτυα…
…που υποστηρίζουν την έρευνα και την σειρά των παρουσιάσεων είναι τα εξής:

  • female:pressure (Διεθνές Δίκτυο Καλλιτέχνιδων Ηλεκτρονικής Μουσικής & Digital Arts)

*Ιδιαίτερες ευχαριστίες στον Δρ. Gareth Owens* για το ενδιαφέρον και την πολύτιμη καθοδήγησή του.
*Linguist / Erasmus Co-ordinator,
TEI of CRETE, HELLAS / EU ERASMUS+ AMBASSADOR 2014-2020
TEI DAIDALIKA http://www.teicrete.gr/daidalika/
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Κρήτης | «Δαιδαλικά»

Για περισσότερες πληροφορίες για τα δίκτυα μπορείτε να επισκεφθείτε τον εξής σύνδεσμο: http://wp.me/p2zRWp-dC

  c  i  r  c  e 
: the black cut :
©Copyright, Anna Stereopoulou, 2014~2015~
A STEREOSCOPIC perspective of Music & Art©
http://www.annastereopoulou.gr

άννα στερεοπούλου
σ υ ν θ έ τ ι ς

Η μουσική της Άννας Στερεοπούλου, συνδυάζοντας τα ελληνικά / μεσογειακά της ερεθίσματα με σύγχρονα ρεύματα από το εξωτερικό, διαμορφώνει ένα είδος που θα μπορούσε να χαρακτηρστεί ως «sonic moving images». Κύριος στόχος της, η ένωση–παραλληλισμός της Μουσικής με άλλες Τέχνες και Επιστήμες -μέσω της έρευνας-, καθώς και η διοργάνωση-επιμέλεια-εκτέλεση Οπτικο-Ακουστικών / Multi-Media Συναυλιών. Μουσική της έχει παρουσιαστεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 1ο & 2ο Φεστιβάλ Βωβού Κινηματογράφου (Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης), Portello River Festival & River Film Festival (Padova), Royal Marines Orchestra (Portsmouth, UK), Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης, Sun-Yat-Sen University (Taiwan), Συνέδριο Αστροφυσικής (Πανεπιστήμιο της Ινσούμπρια), Off_Herzios Festival 2014 (Valencia, Spain), κ.α. Επίσης, Κ.Θ.Β.Ε., Royal Academy of Dance (London), Αέναον Χοροθέατρο, Bundes Film Festival (2ο Βραβείο, Berlin), Synch Festival, Radio Nacional de España (Fluido Rosa), BBC «Homegrown Hollywood», London National Film Theatre, Yakumo Koizumi museum (Matsue-Japan). Εκτός από τα album «Dance With Me» (2008), «…oneirograph…v.5.spindle : live in italy» (03/2013) και «A ∞» (08/2013), καθώς και την συμμετοχή της στον 1ο Συλλογικό Δίσκο της 7MNS Music, η Άννα ετοιμάζει φέτος δύο ακόμη συμμετοχές σε compilation albums (Ισπανία & Κύπρος/Βρετανία), ενώ το πρόγραμμά της για το ερχόμενο διάστημα περιλαμβάνει την παρουσίαση του νέου της project, την συνεργασία της με την fine artist Vassiliki Theodorakidi, καθώς και με την Indigo Fera Art productions [Live Electronics & Σύνθεση για την Σόλο Χορευτική Παράσταση EREMUS (2013-2014)]. Η κινηματογραφική ταινία της Μαρίας Ντούζα, «Το Δέντρο και η Κούνια», για την οποία η Άννα συνέθεσε την μουσική, προβάλλεται στις αίθουσες από τις 6 Φεβρουαρίου 2014 (Ελλάδα), ενώ στο εξωτερικό θα κυκλοφορήσει από το ερχόμενο Φθινόπωρο.

A STEREOSCOPIC perspective of Music and Art©

Official WebSite: annastereopoulou.gr
Social: FaceBook | YouTube | Sound+Music | SoundCloud | BandCamp

Leave a comment